De eerste dagen in Aarhus (spreek uit als: Ohrhoes - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Femke Wijman - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Aarhus (spreek uit als: Ohrhoes - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Femke Wijman - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Aarhus (spreek uit als: Ohrhoes

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

21 Januari 2014 | Denemarken, Århus

De treinreis erheen was vervelend, vermoeiend en ook wel vermakelijk. We kwamen terecht in een oud Oost-Europees rammelwagentje, volgens de bordjes op Amsterdam CS ging hij dan ook naar Praag. Huh?! Daar hoeven we niet heen. Althans niet nu, ik wil best een keer naar Praag hoor. Toeristen keken me vreemd aan toen ik vroeg of dit ook de trein richting Denemarken was. NS personeel zei echter dat we goed zaten dus oké.
De coupé rook lekker muffig, maar we hadden hem voor ons alleen, yay! Met we bedoel ik natuurlijk Daan en ik. Mijn lieve, geweldige, leuke en grappige vriendje die deze reis als pakezel diende. Wat wel fijn was aangezien ik mijn halve hebben-en-houden had ingepakt voor een half jaar avontuur in Denemarken.

Na ruime vertraging was de overstap in Kolding (2 minuten, wat een timing) een verademing. Luxe Deense treinen met koffie-automaat (die het helaas toch niet deed) kun je een stuk beter in wegdommelen. Niet te veel want anders mis je de halte en zit je voor je het weet wél in Praag.
De zoektocht naar een bus richting het International Center, waar we de sleutel op konden halen, was ook een uitdaging. Hier doen ze niet aan logica, alle bushaltes liggen verspreid en verscholen achter hoekjes en in zijstraatjes. Daan had de neiging om een taxi te nemen maar ik sprak in mijn beste Deens (gelukkig spreekt iedereen Engels hier) wat mensen aan en na wat pogingen hadden we de goede bus te pakken.
Mensen die zeggen dat Denemarken een vlak land is, net als Nederland, zijn duidelijk nooit in Aarhus geweest. Heuvel op met alle bagage richting het IC en zo snel mogelijk naar mijn huisje, bed opmaken en slapen. Dat was zo rond 11 uur. Om 16 uur worden we wakker van gerommel aan de sloten, ha een huisgenootje is gearriveerd. Aardig meisje uit Florida, Phaidra, die ook business administration gaat doen, samen met haar vader, die stiekem gewoon een keertje naar Europa wilde.
’s Avonds zijn we richting het centrum gelopen, op zoek naar een leuk tentje om te eten. We kwamen terecht bij Cirkus Belli, waar we heerlijke boeuf bourguignon voorgeschoteld kregen. Toch kon deze boeuf niet tippen aan die van Willem Brüggemann. :) Oja, een fles wijn bestellen zonder naar de prijs te vragen is hier niet zo’n goed idee!

De volgende dag met Phaidra en pa naar het IC geweest om wat papierwerk te regelen en boodschappen gedaan bij de topsupermarkt naast de deur. Samen gekookt en gegeten. En dan gaat de gespreksstof tussen de heren als snel over van politiek naar voetbal.

Vrijdag is voor mij een waas, geen idee wat we toen gedaan hebben.

Zaterdag door het centrum gelopen, gegeten in een schattig restaurantje met overal madeliefjes (en waar ze een handbalwedstrijd opzetten alsof het WK voetbal in Nederland is) en de film Mud gekeken, in een dubieus bioscoopje naast de ‘gay sex bar’. Leuk en fijn. En heb van Daan een vervangende knuffelbeer gekregen, hij krijgt de naam Dån (spreek uit als: Dohn) net als Aarhus/Århus dus.

Zondag moest Daan alweer vertrekken. Een leuk burgertentje bij het station ontdekt, Byens Burger. Nooit meer McDonalds of BurgerKing voor mij! Lief uitgezwaaid en op naar het volgende avontuur: een fiets kopen. Via een advertentie van een Vlaams meisje op Facebook, ging ik kijken naar mijn toekomstige fiets die stond te wachten in een schuurtje in het zuiden van Aarhus. Aangezien ik in het noorden van Aarhus woon, moest ik nog een eind terugfietsen. Volgens Google Maps 5,4 km en maar 20 minuutjes. Ach dat is wel te doen. Op de gewone-mensen-manier dan. Want op mijn manier gaat dat als volgt: Ik vertrek in de verkeerde richting, kom er na een paar kilometer en een heuvel af achter dus draai om. Vervolgens vind ik de goede weg, rijd deze af en denk na een tijdje ‘wat duurt dat lang, ik kijk maar even op Maps of ik nog goed zit’. Niet dus. Uiteindelijk is het allemaal wel goed gekomen maar maak van die 5,4 km gerust het dubbele. Achja, ook weer goed voor de conditie, niet? Heerlijk om zo een heuvel af te sjezen. Ook zo fijn om weer tegen de volgende heuvel op te moeten fietsen. Ik mag niet klagen want bij thuiskomst zaten mijn huisgenootjes te wachten met gezelligheid. Ondertussen was het aantal verviervoudigd. De Italiaan had koffie gezet, op zijn Italiaans, met een Bialetti. Toen ik er wat water bij deed om zo van zijn sterke koffie een Americano te maken, krabde hij bijna z’n ogen eruit, want dat kon toch niet! Hoe durfde ik?!

De volgende ochtend wordt ik wakker door geklop op mijn deur. Iemand die nieuwe pannen enzo komt brengen. Fijn, want pannen die hol zijn of zwart van binnen koken niet zo super zegmaar. Ook wordt er meteen een monteur gestuurd om de douchekop te maken én krijgen we nieuwe lampen. Goed geregeld hier. Ontbeten met huisgenootjes en dan met de benenwagen op naar de introductie!
Mijn mentorgroepje heeft best wat nationaliteiten: Brazilië, Verenigde Staten, Frankrijk, Koerdistan, Spanje, Singapore, Duitsland, Turkije en natuurlijk ik uit Amsterdam: weed whoehoe! Oké mensen denken dus nog steeds dat íedereen in Amsterdam wiet rookt. Na een kennismaking kregen we een rondleiding in het universiteitsgebouw, door de mentors die ook alles niet zo goed wisten.
Na afloop weer op avontuur met Phaidra, namelijk teruglopen naar huis. Ehmmm… ik ben niet de enige zonder enig richtingsgevoel. Wat een wandelingetje van 20 minuten zou moeten zijn eindigt in 40 minuten verdwalen en uiteindelijk de bus maar gepakt, wat ons uiteindelijk ruim een uur heeft gekost om thuis te komen. De volgende keer fiets ik wel weer. Weer een huisgenootje erbij gekregen en samen gezellig gekookt, gegeten en spelletjes gedaan. GeSkypet met Daan, die ondertussen weer een beetje was bijgekomen van de lange reis terug. Hoe dat verliep zal ik aan hem overlaten te vertellen. :)

De tweede intro day begon vroeg! Ietwat te laat strompelen Phaidra en ik het Auditorium binnen waar net een presentatie is begonnen over ‘academic life at Aarhus University’. Vervolgens lopen we naar de Mathematics Canteen, onder studenten beroemd om haar lekkere eten en niet te missen vanwege het publiek. Ja zo zie je maar weer, ook hier herken je een wiskundestudent uit duizenden. Na afloop verzameld zich een groep meiden om naar de IKEA te gaan, wat erg gezellig was. Of Hyggelig zoals ze hier zeggen. Wat nodige inkopen gedaan zoals een wc-borstel, vloerkleed, droogrek en taartvorm. Straks weer eten met de huisgenootjes. Mijn toetje, worteltjestaart, staat in de oven en het ruikt al goed! Smakelijk. :)


Kærligst,

Femke

  • 21 Januari 2014 - 22:20

    Nicole (nichtje):

    Hey Fem,
    Wat leuk om te lezen! Je hebt al flink wat avontuur meegemaakt lees ik wel, haha!
    Grappig ook dat je daar ook echt een leventje aan het opbouwen bent, fiets, wc borstel etc. Leuk!
    Hoe is het weer daar?
    En hebben ze ook mooie mode?;)
    Geniet er van!

  • 21 Januari 2014 - 22:32

    Björn:

    Lekker bezig Femke, geniet!

  • 22 Januari 2014 - 15:40

    Patricia:

    Leuk verhaal Femke.
    Aparte taal trouwens dat Deens.
    Misschien is een plattegrond kopen misschien wel verstandig. Lekker ouderwets!

  • 22 Januari 2014 - 18:53

    Yvette:

    He femke
    Je eerste avonturen al gelezen echt kei cool
    En carrot cake daar hou ik ook van
    Good luck

  • 22 Januari 2014 - 19:55

    Rian:

    He die Femke, heerlijk om je verhaal te lezen, ik zie het helemaal voor me, heuvel op... heuvel af...
    enne tot snel weer op de Skype, want dat doen we nu regelmatiger ;) xoxoxo en vooral genieten

  • 23 Januari 2014 - 10:55

    Rian Van Strien:

    Hey Femke, onderhoudend reisverslag! Leuk om je zo een beetje te kunnen volgen. Succes met je studie en geniet van je Deense avontuur! groetjes, Rian

  • 23 Januari 2014 - 18:16

    Femke Wijman:

    Tak voor jullie reacties!
    Het weer is hier koud en winderig rond het vriespunt, de sneeuw laat nog een beetje op zich wachten... Alles is hier een stuk duurder dus lekker shoppen zit er niet in als het aan mijn portemonnee ligt.
    Met een plattegrond verdwalen lukt mij ook heel goed haha. En Denen zijn schijnbaar de domste mensen ter wereld (zei een Deen), want ze weten niks en kunnen geen wegwijzen. Alles is tegenwoordig toch snel op te zoeken is de mentaliteit.

  • 23 Januari 2014 - 18:26

    Ems:

    Een leuk eerste verslag, googlemaps op je telefoon misscjien? Succes met de studie. Goetjes

  • 23 Januari 2014 - 23:23

    Eveline:

    Haha FEM! Wat schrijf je leuk ik lach hier hardop :p haha veel plezier en ok heb net de kamer weer afgesopt hoor :p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Århus

Aarhus

Spring semester 2014
Erasmus exchange program

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2014

We zijn er bijna!

03 Mei 2014

Barbies knoeien

02 April 2014

Het is lente !/?

11 Maart 2014

Met-zonder-jas?

27 Februari 2014

Fietsen is gevaarlijk
Femke

meisje van 21 gaat 6 maanden op avontuur in Aarhus, Denemarken

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 9883

Voorgaande reizen:

14 Januari 2014 - 30 Juni 2014

Aarhus

Landen bezocht: