Barbies knoeien - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Femke Wijman - WaarBenJij.nu Barbies knoeien - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Femke Wijman - WaarBenJij.nu

Barbies knoeien

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

03 Mei 2014 | Denemarken, Århus

We gaan even een maand terug in de tijd. Want zo lang heb ik al niks geplaatst.

Een vrije dag met zon! Dat betekent de hele middag in de tuin liggen ‘bakken’ met zonnebril op en boekje erbij. Geen studieboek want mijn papers zijn ingeleverd en de rest begint voorlopig nog even niet. Twee truien aan (want het is toch nog best wel koud) en het spannende verhaal van Kenau erbij met een kopje thee. Als de zon dan helaas uit de tuin verdwijnt ga ik naar binnen en koekjes bakken voor Sein’s verjaardag. Sein had de hele dag in de keuken gestaan om allerlei heerlijke Koreaanse gerechten te maken. Mijn favoriet: Kim Chi Pannenkoeken!

Weer hardlopen met Phaidra. Ik voel dit keer mijn onderbenen nogal, waar Phai minder last van heeft en duidelijk een betere (correctie: minder slechte) conditie dan ik. ’s Middags op zoektocht naar schoenen voor de bruiloft. Te klein, ik schiet er met mijn voet uit. Maar de laatste winkel die je binnenloopt is natuurlijk altijd succes. Dan gezellig koken en Belgische biertjes drinken met het huis.

De zon is weer weg. Voordeel: nu kan ik weer iets langer uitslapen, omdat het gewoon nog donker is.
Maar dan is alweer de dag voordat ik voor twee weekjes naar NL vertrek. Spullen inpakken, films downloaden en pannenkoeken bakken voor onderweg.

De pannenkoeken met stroop hebben in mijn tas gelekt dus overal stroop behalve op de pannenkoek. Na een lange dag reizen kom ik aan op Schiphol waar Daan staat met een roos. Lief :)

De volgende dag weer hardlopen, want dat moet ik van mezelf natuurlijk wel volhouden. En Daan gaat mee, die meteen meters voor me uit loopt… Dan eindelijk hiep hoi paaseitjes kopen bij de Kruidvat. Die lekkere witte chocolade met hazelnoot praline vulling. Ja het water loopt je al in de mond. ’s Avonds eten op de Ruys terwijl Daan de laatste vrijgezellen avond van Alexander viert.

Een mooie bruiloft gehad van het drietal Eefje, Alexander en baby-in-buik, hakken uit en op de bank ploffen. Verder fijne dagen gehad. Naar Kenau de film, kaas kopen op de markt, naar Studio K, Zandvoort, etentje met oud USR. Dan nog een paar dagen in Milheeze en alweer terug naar Aarhus.

Dinsdag zit ik met een dilemma: zal ik gaan zeilen of toch naar college? Gezellig met Ilona en Juliana op naar de haven, waar we met 6 man in een Elliott 6m worden gepropt (normaal zit je daar met z’n drieën in). ’s Avonds lekker eten bij Juliana.

Hardlopen in de ochtendzon, het gaat lekker en ik voel me meteen goed. Douchen en naar college, waar ik weer allemaal mensen zie die ik een tijdje niet heb gezien. Die vrijdag gaan er weer wat meer mensen mee hardlopen, waarna we samen eten.

Gefeliciteerd lieve mama! En ook nog Koningsdag in NL. Jammer dat ik dat moet missen. Maar de zon is hier, in Aarhus, ipv NL. Naar de vlooienmarkt in het centrum en lunchen bij de rivier. Wat een hoop mensen opeens in het centrum! Veel met korte mouwen en blote benen, dat is mij nog iets te koud. Het is namelijk nog maar 17-18 graden. Dan met de fiets aan de hand lopen naar het universiteitspark. Onderweg nieuwe straatjes ontdekken met schattige huisjes en graffiti kunst, onder de bloesembomen door. In het park zijn ze vast aan het oefenen voor hét studentenevenement van het jaar: Kapsejladen. Het is simpelweg een estafette van bier drinken, rondjes draaien om jezelf (??), in een bootje springen en naar de overkant van de vijver roeien. Dat moet ik straks missen want dan zit ik (alweer) in NL. Zodat ik rustig thuis kan leren zonder afleiding. Om het mooie weer te vieren gaan we maar meteen bbq’en.

Na weer hard te lopen met een hele club, begin ik toch te merken dat mijn conditie een stuk beter is geworden. Want zij hebben niet elke week drie keer per week hardgelopen. Dat voelt goed. Om nog goed gebruik te maken van het mooie weer gaan we weer bbq’en. Als ik bedenk dat er nog maar één week colleges is en dan nog vier à vijf weken leren en tentamens, zit de exchange er al op! Het voelt nog als vorige week dat er sneeuw lag in Aarhus – die Nederland dit jaar heeft overgeslagen, hah!

Nog warmer dan geweest gaan we bakken op het strand. En daar denken meer mensen zo over.
Ik kom erachter dat we onze tentamens gewoon op onze eigen laptop mogen maken, dus met alle bestanden en internet erbij. Chill! Oh en het eerste cijfer terug van Organizing the World. Een Deense 10 – wat overeen komt met een Nederlandse 9 – die helaas door de VU alleen wordt gezien als ‘voldoende’.

1 mei… leggen alle vogels een ei. Ja ook in Aarhus is het nu volop lente, bijna zomers. Ik zit met blote benen, zonder mouwen, vers rood gelakte nagels in het zonnetje te genieten. Vanmorgen hardgelopen en zowaar ruim 5 km in iets meer dan een halfuur gedaan.

Het laatste college is daar! Iets geleerd over de Reverse Culture Shock (RCS) voor de terugkeer naar het moederland. In het geval dat ik een geïdealiseerd beeld van Nederland heb gekregen. Als ik dat zelf niet had, dan wel meegekregen van exchange-genootjes die Nederland hebben bezocht en alles wauw vonden. Ze zeggen: ‘’it may be more difficult to re-adapt to the realities of their home country, due to a false expectation of total familiarity.’’
The 4 stages of RCS:
1. Disengagement: Making preparations to return home; realization it is time to say goodbye; reluctance to leave.
2. Initial euphoria: Shortly before departure, feelings of excitement and euphoria about returning home; often ends with the realization that most people are not as interested in your experiences abroad as you had hoped.
3. Feelings of frustration, loneliness and disorientation but don’t understand exactly why; feeling like a stranger at home and longing to go back abroad are not uncommon.
4. Re-adjustment and adaption: Things will start to seem a little more normal again; you have probably developed new attitudes, beliefs, habits as well as personal goals and see things differently.

Nog maar niet te veel daaraan denken. In plaats daarvan lekker chillen en bbq’en in de botanische tuinen. ’s Avonds nog even bij de Friday bar van Medicijnen langs en dan te bed want de volgende dag vroeg op.

Schoolreisje naar LEGOland! Voor de zekerheid nog even aan papa gevraagd of we daar ooit zijn geweest – want dat zou ik me natuurlijk toch niet herinneren – maar nee nooit geweest. Het is een stuk kouder dan verwacht dus lopen we de hele dag een beetje te koukleumen. ‘’Zullen we even bij de souvenirwinkel naar binnen gaan?’’ Of ‘’Wie gaat er mee naar de WC, daar is het warm!’’
Voor iemand die haar halve leven met LEGO heeft gespeeld natuurlijk een must zo’n dag. Een leuk en overzichtelijk park met natuurlijk alles van LEGO gemaakt, gaaf! In ‘miniland’ ook een stukje Amsterdam. Dat alleen al bestaande uit meer dan 2,1 miljoen LEGOstukjes.

Kyss,
Femke

  • 04 Mei 2014 - 15:51

    Rian:

    He Femke, gezellig om weer een verslag van je te lezen, ik mis de foto's vd meisjeslego ;)
    tot binnenkort, xoxoxo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Århus

Aarhus

Spring semester 2014
Erasmus exchange program

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2014

We zijn er bijna!

03 Mei 2014

Barbies knoeien

02 April 2014

Het is lente !/?

11 Maart 2014

Met-zonder-jas?

27 Februari 2014

Fietsen is gevaarlijk
Femke

meisje van 21 gaat 6 maanden op avontuur in Aarhus, Denemarken

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 9887

Voorgaande reizen:

14 Januari 2014 - 30 Juni 2014

Aarhus

Landen bezocht: