We zijn er bijna! - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Femke Wijman - WaarBenJij.nu We zijn er bijna! - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Femke Wijman - WaarBenJij.nu

We zijn er bijna!

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

06 Juni 2014 | Denemarken, Århus

Zo. Ik denk dat ik nu wel lang genoeg in een studentenhuis heb gewoond. Meerdere keren per week slechte harde muziek tot vroeg in de ochtend. Met zware bas en geschreeuw en gelal van dronken huisgenootjes. Als ik er zin in heb zit ik erbij, anders, wanneer ik me niet lekker voel, is dat niet echt fijn (understatement)! Dan wil ik de volgende dag iets leuks gaan doen, maar niemand gaat mee want heeft kater en ligt de halve dag in bed. Dan maar een beetje beginnen met leren.

Na het lezen over de Reverse Culture Shock zul je misschien denken, cultuurschok, in Denemarken? Het is daar allemaal toch niet zoveel anders dan in Nederland? Nou, juist daarom. Het overschatten van cultuurverschillen maakt de klap des te groter. Want Denemarken is in veel opzichten inderdaad niet zo verschillend van Nederland. Een welvarend Noord-Europees land met lange en blonde mensen. Maar dan de taal: totaal onverstaanbaar. Het geld: niet alleen loop je met honderdjes over straat, de munten hebben gaten. En dan komt nu de grap, toen ik weer even in Nederland was vond ik de Euromunten juist vreemd! Het eten: ze kennen geen vers brood, hebben geen échte kaas enzovoorts. Het weer: hoewel het over het algemeen kouder is hier, is het wel een stuk langer licht, wat mijn biologische klok helemaal omgooit. Zo word ik bijna elke dag om 4u ’s ochtends wakker.
Leuke dingen van Aarhus zijn o.a. de mensen, bos en strand op loopafstand, net zoals het centrum. Perfect eigenlijk. Jammer dat je een omweg via Kopenhagen moet maken om naar Nederland te vliegen, waardoor de busreis naar het vliegveld 3x zolang duurt als de vlucht zelf. Dan heeft Aarhus nog bijna een hoger ‘middle of nowhere’ gehalte dan Milheeze.

Terug in Nederland voor twee weekjes, om rustig paper te schrijven, te leren, tante te worden (!) van neefje Seth, en quality time met lieve mensen. Die weken vliegen zo voorbij. Terug in Aarhus hoef ik gelukkig niet te wennen aan het koude weer want het is hier heerlijk. Gezellig met vriendinnetjes door de stad lopen en ijsjes halen. Zaterdag is de Gay pride in Aarhus, allemaal erg braaf maar wel gezellig, overal regenboogkleuren op straat.

Tentamen #1: Heel anders dan gewend op de VU, gewoon op mijn eigen laptop met alles bij de hand, antwoorden in een pdf-je uploaden en klaar. Wel een stuk pittiger dan de multiple choice tentamens van FEWEB, maar goed gevoel over. Dit was het zwaarste vake en ik moet deze halen, anders mag ik mijn hele Erasmus beurs terugbetalen…

De volgende dag hardlopen en chillen in het park met lekker eten en Jai, Yan, Nayui, Bijal, Melody en Anchal. Blondie tussen Asians. Helemaal onder de indruk van mijn blouse die ik zelfgemaakt heb en hoe ik bloemenkransjes kan maken van madeliefjes. Heb ze dat maar even snel geleerd. Kom ik thuis zegt Antonio tegen me: ‘’Femke, why do you look so cute today?’’ Alsof ik niet altijd cute ben haha.
Dagen daarna spendeer ik zoveel mogelijk buiten in de zon, rustig in de tuin of gezellig met mensen in het park.

Als bijna iedereen thuis is, maken we dan eindelijk een groepsfoto voor het huis. Het is dan wel half tien ‘s avonds, maar het is nog zo licht dat het bijna overdag lijkt.
De volgende dag bijna laatste keer dat we met een hoop mensen bij elkaar komen, voor Angus’ verjaardag, maar vooral voor de gezelligheid. Er worden voorzichtig al goodbyes gezegd en een hoooooop foto’s gemaakt (zie Facebook voor een ‘kleine selectie’) maar zover is het nog niet mensen. Nog minstens twee weken voordat de eersten Aarhus verlaten. Random feitje over Denemarken: er wonen twee keer zoveel varkens als mensen!

Maandagavond BBQ met het huis, dankzij de lieve buren die nooit over ons klagen en waar we de BBQ weer van mochten lenen. Dan dinsdag the Big Brazilian Party, waar we o.a. Forró-les krijgen en alleen maar Braziliaanse muziek gedraaid werd: shake it baby. Ik moest wel lachen toen Sein bloedserieus zei: ‘Maar op deze muziek kun je toch niet dansen?’’ Hahaha niet dansen + Braziliaanse muziek, paradox much?

Dan weer tijd om voor te bereiden voor het laatste tentamen, nog een beetje hardlopen. Jaja ik ben ondertussen al negen (!) weken drie keer per week aan het hardlopen en het gaat best goed. Ik zou nu zonder moeite 5km achter elkaar kunnen lopen.

Na het tentamen: tijd voor leuke dingen! Jammer dat het weer het juist nu laat afweten, de hele dag alleen maar regen en grijs. Dan maar binnen iets doen. Kraaltjes rijgen (die ik van Phai heb gehad, super lief). En ik heb met Roberto tiramisu gemaakt volgens traditioneel Italiaans familierecept, jum. Oja, ondertussen heb ik best wat wereldwijde heerlijke recepten verzameld. Voor wie benieuwd is zeg ik: kom een keertje lekker bij me eten!

Dat was mijn avontuur in Denemarken voorlopig even. Ik ga nog even verder genieten van de laatste dagen Aarhus. Vanavond komt Daan, heb er zin in!

Kyss,
Femke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Århus

Aarhus

Spring semester 2014
Erasmus exchange program

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2014

We zijn er bijna!

03 Mei 2014

Barbies knoeien

02 April 2014

Het is lente !/?

11 Maart 2014

Met-zonder-jas?

27 Februari 2014

Fietsen is gevaarlijk
Femke

meisje van 21 gaat 6 maanden op avontuur in Aarhus, Denemarken

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 2565
Totaal aantal bezoekers 9864

Voorgaande reizen:

14 Januari 2014 - 30 Juni 2014

Aarhus

Landen bezocht: