Met-zonder-jas? - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Femke Wijman - WaarBenJij.nu Met-zonder-jas? - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Femke Wijman - WaarBenJij.nu

Met-zonder-jas?

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

11 Maart 2014 | Denemarken, Århus

Tijdens college lijk ik soms wel de enige die een beetje oplet. De docent zit een groot lulkoekverhaal te houden over anti-corruptie met een tabel van environmental performances op de slide. Die waarden zijn natuurlijk nooit gelijk. Dus ik vertel hem maar dat ie de verkeerde tabel voor zich heeft, de rest van de klas had het niet eens door en gaat rustig verder met Facebooken en alle andere dingen waar ze mee bezig waren. Die arme man staat gewoon alleen voor mij college te geven!
’s Avonds komt Yana eten en ze heeft een cadeautje meegebracht: bloemetjes en kaneelrolletjes in een Russisch tasje. Heel lief en dat allemaal omdat ze mijn koffertje mag lenen voor een week Berlijn met haar vriendje. Na het eten lopen we richting het centrum naar de midgetgolf. Alleen Google Maps geeft een verkeerde locatie aan dus na een tijd heen en weer lopen toch even de site gecheckt (in het Deens) en weten te ontcijferen dat de ingang naast Café Viggo zit. Die weten we wel te vinden dus bijna een uur later dan gepland komen we aan. Ik doe nog een geniale actie door de bal via de vensterbank in de bak te krijgen. Beetje ziekjes dus op tijd weer naar huis en te bed!

De volgende dag heb ik dan eindelijk mijn learning agreement opgehaald, en ook meteen een printaccount gemaakt, zodat ik straks mijn vliegtickets uit kan printen. In Tilst eten, veel te laat waardoor we van te voren al zoveel chips, koekjes, crackers en Johnny Cakes ophebben dat er voor het echte avondeten niet veel plek meer over is. Vicky heeft een Chinees reisboek voor Europa. Nederland staat er natuurlijk ook in, maar alleen met Amsterdam (FEBO!), Keukenhof en Rotterdam. Ohja ook carnaval in Maastricht. Hier vieren ze trouwens ook carnaval, Fastelavn. Met veel drank en slechte kostuums en zelfs iets met katten meppen (rings a bell: Helmondse kattenmeppers…). Even bij een feestje langs geweest maar was niks aan en voelde me al niet zo lekker. Wel zo lief van Martin om me naar de bushalte te lopen en mee te wachten. In de bus werd ik aangestaard en besefte me pas later dat dat waarschijnlijk door mijn baret en snorretje kwam. :p

Elke eerste zaterdag van de maand is er een secondhand bazaar bij het Studenterhus dus ook weer vandaag. Later die middag gratis ijs halen bij Paradis want die opent vandaag haar deuren omdat het ijsseizoen officieel gestart is?! Het vriest bijna dus na 40 minuten buiten in de rij helemaal kou gekleumd weer naar huis. Wel een lekker ijsje gehad. ’s Avonds gaan we uiteten ‘’appuntamento a quattro’’ bij een Turks restaurant, aanrader!

Een quiz op de maandagmorgen bij international management. Eentje met stemapparaatjes, wel grappig, net als in een spelshow. En het werkt voor de respons ook beter dan handen opsteken.
Pietro heeft weer een ring. De ring van zijn vriendin heeft ie opgestuurd gekregen, en zij heeft een nieuwe gekocht. Pfoe nu zal ie er wel heel voorzichtig mee zijn. Mag ik hopen. Ik hou hem in ieder geval niet meer ‘even’ voor hem bij.
Iets wat is steeds vaker heb: ik zie bekende gezichten in vreemden. Misschien is het wel een neiging van mijn hersenen om iets bekends en vertrouwds te zien op een plek waar alles nieuw en vreemd is.

Ziek zijn is niet leuk, zeker niet als je weg van huis bent. Maar ’s ochtends samen met Daan een film kijken maakt mijn dag al een stuk beter. Niet fysiek samen helaas, want ik heb vandaag gewoon college in Aarhus en Daan werkt thuis in Haarlem aan zijn scriptie (of is andere dingen aan het doen, zoals op muizenjacht: ook niet onbelangrijk). Het liefst zou ik nu tegen hem aankruipen. Nog tien nachtjes slapen en dan zien we elkaar in Londen!
Voor een paper had ik een mailtje gestuurd naar een PhD bij Dansk Standard. En omdat ze in het Deens een brief beginnen met Kære (naam), zoals het Engelse Dear, deed ik dat. Krijg ik een mailtje van hem terug met Lieve Femke, ik moest hardop lachen toen ik het zag. Schattig want hij heeft vast geen idee dat Nederlanders niet zo lief voor elkaar zijn en formeel beginnen met Beste. :p

Benoemd tot super-cook ga ik donderdag bij Jai en Melody lasagna maken. Nayui heeft het toetje bedacht, iets typisch Deens wat lijkt op ijs maar toch weer niet. Het smaakt naar marshmallow en smaakt zeer goed met warme appelcompote.

Vrijdagochtend college van Anders Klitmøller. :s No comment.
’s avonds ga ik in mijn eentje – want de rest haakt af – naar de Ancha founding party. Een feestje van de zeilvereniging in Aarhus. Een feestje met 11 personen inclusief mijzelf. En allemaal Denen. Jakob had me uitgenodigd, aardige jongen die afgelopen jaar 3 maanden in Amsterdam heeft gezeten en superveel op Jaap lijkt. Later als ik terugkijk zie ik dat een aantal mensen een gemeenschappelijke vriend hebben op Facebook, namelijk Robert-Jan, wat toevallig! Dat zeilwereldje is a small world after all.

In het weekend aan mijn paper schrijven, met als afleiding tussendoor een heerlijke quiche bakken en citroenlimonade met munt maken. :)

Maandag moet ik veel te vroeg op. Mijn fiets is namelijk lek en de fietsenmaker was dicht in het weekend. Google Maps looptijd is veel te ruim ingeschat dus kom ook nog eens te vroeg aan. Dan maar koffie halen. Maar de zon schijnt vandaag dus eigenlijk is het niet zo erg.
Het lijkt wel bijna lente. Al hoor ik dat de temperaturen in Nederland al ‘met-zonder-jas-weer’ zijn, hier lopen ze ook in korte broek, met 12 graden brrr.

Kyss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Århus

Aarhus

Spring semester 2014
Erasmus exchange program

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2014

We zijn er bijna!

03 Mei 2014

Barbies knoeien

02 April 2014

Het is lente !/?

11 Maart 2014

Met-zonder-jas?

27 Februari 2014

Fietsen is gevaarlijk
Femke

meisje van 21 gaat 6 maanden op avontuur in Aarhus, Denemarken

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 9865

Voorgaande reizen:

14 Januari 2014 - 30 Juni 2014

Aarhus

Landen bezocht: